
  
MEDIA RELEASE 

 
Friday, 29 June 2007 

 
 
 
 
 
 

Mercury Must Adhere to Damming Australian Press Council 
Finding 

 
The Australian Press Council has upheld a complaint by the Timber 
Communities Australia that The Mercury newspaper failed to comply with the  
Press Council’s code of practice. 
 
In its finding released today the APC found that a 7 April 2007 correction and 
4 April follow up report to an inaccurate 31 March 2007 front page article 
headlined Truck logjam failed to meet “the Council’s requirement that 
harmful inaccuracies should be corrected promptly a nd with appropriate 
prominence .” 
 
"It is now clear that if The Mercury’s membership of the APC is to have any 
meaning then it must make good on its commitment to adhere to its 
Statement of Principles and publish a correction in accordance with what is a 
simple requirement,” Barry Chipman Tasmanian State Manager Timber 
Communities Australia said on release of the finding. 

Principle 2 of the APC Statement of Principles states: 

A publication should make amends for publishing information that is found to 
be harmfully inaccurate by printing, promptly and with appropriate 
prominence, such retraction, correction, explanation or apology as will 
neutralize the damage so far as possible. 
 
“This inaccurate 31 March article was very harmful to families that are looking 
to the pulp mill to secure their futures; the damage created by this inaccurate 
reporting by The Mercury has manifested itself in protest and public alarm,” 
Mr Chipman said.   
 
“The Mercury now knows it can no longer bury corrections, although a better 
outcome is for it not to publish harmful inaccurate reporting in the first place. 
TCA is now very interested in what steps the newspaper will take to avoid a 
repeat of this harmful and inaccurate reporting against the pulp mill and the 
State’s sustainable timber industry.  
 
“The forest industry has a legislated code of practice that oversees 
compliance. Perhaps this is a lead The Mercury could follow and actually 
support legislation that makes it comply with the Press Council Code. 
 
“One simple protection could be for the Mercury, when quoting from a 
document or report, to publish the complete document on its web site.  This 
would allow interested readers to check the accuracy of such quotes.” 
 
More. 

Timber Communities Australia 
A.B.N. 3 008 665 736 
Tasmanian State Office 
PO Box 172 Campania 
Tas 7026 
Phone: 03 6260 4442 
Fax:     03 6260 4420 
Mobile: 0417 013 336 
Email barry.tca@bordernet.com.au 
Http://www.tca.org.au 

 



This Press Council ruling upholds its principle of appropriate prominence for 
corrections as a basic tenet for its justification for self-regulation and freedom 
of the press. 
 
The APC failed to uphold anther complaint brought by TCA against a 16 
January 2007 Mercury article titled Scientist hits out at claims relating to 
inaccurate reporting of Dr Warwick Raverty being forced to resign from the 
RPDC.  The APC finding noted that Dr Raverty did not complain about the 
article despite a 10 January published letter to the editor written by him stating 
he decided to withdraw from the RPDC.  
 
“The Press Council’s complaints committee provided a very fair and open 
opportunity for TCA to present its case and outline the damage caused by 
inaccurate reporting and the need for standards compliance by media 
editors,” Mr Chipman concluded. 
 
Ends. 
 
For more information contact Barry Chipman on 6260 4442 or 0417 013 336 
See www.presscouncil.org.au for adjudications 

 


